De verkoop van muziek is in ons land vorig jaar met net geen vijfde teruggelopen tot 104,8 miljoen euro. Na de verkoop van fysieke cd's laten nu ook de digitale downloads het afweten, blijkt uit cijfers die GfK verzamelde voor sectorfederatie BEA Music.

Nog slechter dan in 2013
In 2014 werden 28,6% minder cd's (albums én singles), vinylplaten en muziekdvd's verkocht, maar onrustwekkender is dat er ook 14,7% tracks en albums minder werden gedownload en gestreamd. Bij de digitale muziek bleef de omzetdaling wel beperkt tot 3,2%, maar de fysieke dragers zagen hun omzet liefst 25,7% zakken. Met een totale daling van net geen vijfde doet de muziekverkoop het bijna dubbel zo slecht als in 2013, toen er ook al een daling van 12% werd opgetekend.

De cd-verkoop, nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziekindustrie, kalft al jaren af en het faillissement van Free Record Shop en van verdeler MultiMedia Services heeft die trend nog versterkt, want minder fysieke verkooppunten betekent nu eenmaal minder impulsaankopen.

In het 'fysieke' kamp zijn de vinylplaten de enige groeiers (+19,5% in aantal platen en +24,1% in omzet), maar op een totale muziekomzet van 104,74 miljoen euro vertegenwoordigen die 3,19 miljoen euro uit vinylplaten maar een habbekrats. Vinyl is en blijft met andere woorden een echt nicheproduct.

Opvallend is dat nu ook de digitale omzet een daling laat optekenen: -15,4% bij de tracks en -10,6% bij de albums. Het enige kleine lichtpuntje is de stijging van de muziekstreaming met 11,4% tot 15,22 miljoen euro, maar die groei is te traag om het digitale omzetverlies te kunnen keren.  RetailDetail.